Tuesday, March 13, 2012

We never learnt?

Klau ada yg x sedih psl berita ni, syabas la org tu mmg hati kaldu. Angkat tgn sape yg hati kaldu tu supaya aku boleh jauhkan diri dr korang! Huh. Speechless sbb manusia skg semakin kejam! Budak pun ko sanggup bunuh n bakar smpai rentung. Apalah dosa kanak2 yg x berdosa tu. takde ke satu perasaan kesian, sayang, protective yg sepatutnye ada dlm diri manusia? Unless ko mmg "setan bertopengkan setan" (bak kata member aku - setan terus.. xde setan bertopengkan manusia dahhh), semoga ko dpt balasan setimpal dan cepat dr Allah yg Maha Kuasa. 

No used nak salahkan mak Nurul Nadirah or Dirang tu lagi sbbnye nasi skg x smpt jadi bubur dah basi berkulat bagai dah. Mak dier pun sure menyesal yg teramat sgt. Semoga kite sume belajar sesuatu dr kes ni dan x suke suki biarkan anak pegi sane sini sbb manusia skg semakin kejam!  Back to my childhood days, aku bebas pegi sana sini dgn kawan2 sepermainan kat kwsn perumahan dulu. Bygkan jalan kaki dlm 2km dr rumah nak ke teluk jawa lalu kwsn sunyi kiri kanan utan, pegi pasar malam, main kat kwsn air mata air perumahan sebelah, rilekkkk jek takde bende yg nak ditakutkan. Skg jgn harap anak2 zaman ni boleh rasa camtu lagi. Nak pegi kedai dkt2 pun dah x selamat. Sbb manusia skg semakin kejam!

Kes Dirang ni bkn yg pertama, sblm ni Nurin, Shalinie (sekadar menyebut beberapa nama), but why we never learnt? (ayat boss besar aku ni time kene sekolah psl shipment bermasalah - sentapppp mak). Kanak2 senang dipengaruhi, ckp baik2, bagi gula2, ajak pegi jalan dgn pantas diorang ikut jek.. Sbb kanak2 ni hatinya murni, dier xtau pun klau org nak pedajal dier. Skg ni mungkin ada baiknye kite stat ajar anak2 kite kepentingan jaga diri, don't talk to stranger, don't take any things/offer from strangers, make sure mom and dad can always be seen, self defense, etc. tp takat ckp jek x boleh jugak sbb korang kene la test anak2 tu supaya maksud yg korang cuba sampaikan tu diorang faham. My son, Adam is quite independent and eager to know things. Klau kat shopping mall, time kite dok belek2 kasut ke baju ke, dier akan pegi "survey2" barang kat dlm tu. as usual aku akan monitor dier dr jauh. Klau dier melangkah jauh sikit dr pandangan aku, aku akan panggil dier smpai dier dtg. Alhamdulillah dier jenis yg kuat jerit. Sometimes aku perhatikan dr jauh n aku sure dier x nmpk aku kat mane, dier akan jerit "mama! Mama!" kuat2 smpai sume org tgk dier. Skali skala kene la test anak korang ye.. 

Tolong la jaga anak2 sebaik mungkin. Klau kat rumah pastikan grill n gate berkunci, klau outing or shopping pastikan anak2 sentiasa di pandangan mata kite. Peringatan ni utk diri sendiri jugak. Kdg kite rasa kite dah jaga sebaik mungkin tp selalunye kite tewas pada takdir. Semoga tak terjadi apape pada anak2 dan keluarga kite. Harap2 kes mcm ni kite xkan dgr kat news lagi. Aminnnnnn

2 comments:

  1. Semoga Allah lindungi anak2 kita dari smua ini...kita mmg xboleh ubah takdir tp kita jgn sombong minta dari Allah supaya melindungi anak2 kita...

    ReplyDelete
  2. Setuju.. Jgn sombong utk berdoa pada Allah. Semoga kite sume dilindungi. Aminnnn..

    ReplyDelete